De jaren '20

<<Terug naar de periode 1918-1920

Wisselvallige tijden

De jaren '20 moeten een wisselvallige tijd zijn geweest. De fiets nam enorm in populariteit toe. Waren er in 1919 nog ruim 860.000 fietsen in Nederland, in 1924 waren dit al meer dan 1.750.000. Daar profiteerde ook Mustang van. De concurrentie was echter groot: grote hoeveelheden goedkope Duitse fietsen kwamen op de markt. De prijzen daalden daardoor in hoog tempo: zeker 8% per jaar. Door de economische crisis die in 1929 geleidelijk over Europa trok, daalde vanaf dat jaar de fietsproduktie in Nederland.ijsauto_klein.jpg

De ijsfabriek groeit

Het ijsfabriekje liep zo goed, dat in Harm en Tiem in 1921 besloten om alweer fors uit te breiden. Ze gingen naar Duitsland om koelmachines te kopen. De koers van de Duitse Mark was in die tijd zeer laag; een voordeel lag voor het grijpen. Pal naast de rijwielfabriek werd een gebouw van witte steen opgetrokken. Daarin kwam de nieuwe ijsfabriek.

Op de (helaas slechte) foto hiernaast zien we de ijsfabriek omstreeks 1925. Let op de speciale ijsauto. Het was één van de twee wagens die werden gebruikt om het ijs naar de klanten te vervoeren. Een van de chauffeurs was Willem Weseman. Op de achtergrond staat de fabriekjaren20_klein.jpgwasserij van Tonny Nobbe (later Veldzicht). De vrouw rechts op de foto staat op de hoek van de Paul Krugerstraat en de Nijlandstraat. Achter haar ziet u de Naprol, een farmaceutisch fabriekje.

Hiernaast zien we een foto van de fabriek en (een deel van?) de medewerkers. Deze foto werd waarschijnlijk ergens in de jaren '20 gemaakt. Het linker gedeelte van de fabriek (waar het woord Mustang op staat) was de lakkerij. Rechts van de fabriek stond de ijsfabriek (op deze foto niet zichtbaar). We zien wel de aandrijfstangen naar die afdeling.

1924: belastingplaatjes op fietsen

belastingplaatje1924Op 1 augustus 1924 werd - op voorstel van minister Colijn - het zogenoemde fietsplaatje ingevoerd. Iedere fietser moest belasting betalen voor zijn rijwiel; hij deed dit door voor drie gulden een koperen plaatje te kopen dat op de fiets bevestigd moest worden. Het was een van de meest gehate belastingmaatregelen in ons land; het jaarlijkse in de rij staan bij het postkantoor om een plaatje te kopen en de constante vrees voor diefstal (gebeurde veel) en de vele strenge controles (men kreeg zelfs een flinke boete als het plaatje op de verkeerde plek was bevestigd). Werklozen kregen een een gratis fietsplaatje: een met een gat erin....

Advertenties in de krant

In de Provinciale Drentsche en Asser Courant komen we diverse advertenties tegen van de twintiger jaren. Hiernaast staan de oudste; ze dateren van 1 april 1922 en 19 mei 1923. In de advertentie van 1922 lezen we dat de fiets 'de Mustang model no. 1' werd genoemd.

 

advertentie1_klein.jpgadvertentie3_klein.jpg

De langwerpige advertentie is van 2 maart 1927; hier zien we voor het eerst een logo van Mustang staan.  

  advertentie2_klein.jpgadvertentie6_klein.jpg

De advertentie met foto van herenfiets stond in de krant van 3 april 1928.  Op de twee laatste advertenties (6 februari en 27 maart 1929) komen we voor de eerste keer  het logo met het Mustang-paard tegen.  

Klik op de afbeeldingen voor een vergroting.    

 

Naar tentoonstellingen voor nieuwe klanten

advertentie5_klein.jpgadvertentie4_klein.jpg

In deze periode togen Harm en Tiem ook naar een aantal tentoonstellingen. Zo konden ze hun fietsen en onderdelen aanprijzen en in contact komen met fietsenhandelaren. Ze hadden in ieder geval een stand op de 2e Nijverheids en Electriciteits Tentoonstelling in Assen (1924) en de Landbouwtenstooonstelling in Westerbork (1927). Hier adverteerden ze ook mee.

advertentieneta_klein.jpgadvertentielandbouw_klein.jpg

Lees hier hoe het verder ging in de jaren '30