De jaren '70

Terug naar de jaren '60

Mustang stapt uit CBR-kartel

gebouw_klein.jpgHet kartel hield Mustang angstvallig in de gaten en deelde herhaaldelijk boetes uit, bijvoorbeeld voor levering aan niet-kartelleden of voor een verkoop onder de door het kartel vastgestelde prijs. Zo leverde de verkoop van een rokzadel voor f 9,85 (een stuiver onder de vastgestelde prijs) Mustang een boete op van f 1500. De werkwijze van het kartel was strijdig met Europese regelgeving, maar de Nederlandse overheid liet het al die jaren gebeuren. In 1970 was voor Mustang de maat vol: de directie besloot na het zoveelste conflict uit het CBR te stappen.

Deze stap betekende dat Mustang officieel niet meer mocht leveren aan CBR-leden én dat CBR-leden vennoten_klein.jpggeen zaken mochten doen aan Mustang. Toch kwam Mustang eenvoudig aan de nodige onderdelen. Leveranciers wilden uiteraard nog steeds graag leveren en kwamen niet meer met hun eigen vrachtwagens naar Assen, maar lieten de levering door een transportbedrijf doen.

Verkoop aan particulieren

Ook de omzet had weinig te lijden onder de breuk met het CBR. De verkoop aan particulieren was inmiddels erg belangrijk en bleef sterk groeien. De levering van frames aan grossiers liep af; het verschijnsel van de zelfmonterende grossier was aan het verdwijnen. Voor grossiers werd het voordeliger spurt_klein.jpgom het montagewerk in bijvoorbeeld Hongarije te laten doen. Vanaf halverwege de jaren ’70 gingen de fietsen vrijwel allemaal in de particuliere verkoop. Door de lage prijs trok Mustang klanten uit heel Noord-Nederland. De fabriek en de winkel werden officieel samengevoegd. De invoering van de autoloze zondag geeft een extra stimuans aan de omzet; dit is te lezen in de Asser Courant van 13 november 1973. Het Nieuwsblad van het Noorden schreef op 4 oktober 1975 over de toegenomen populariteit van de Mustang-fiets.

Nieuw lakprocédé

Mustang stapte af van het 'nat lakken' en ging - als een van de eerste fietsfabrieken - over op het poederlakken. poederlak_klein.jpgHet nat lakken ging tot de jaren '50 in dompelbaden, daarna werd het gespoten en weer later elektro-statisch gespoten. En nu dus elektro-statisch poederspuiten. Op de foto (met medewerker Henk Bleyleven†) is te zien hoe het lakken van een serie oranje frames in zijn werk ging. Na het spuiten gingen de frames de tunneloven in. Helaas waren er in deze jaren problemen met de kwaliteit van de lak; dit had niet met het lakken zelf te maken, maar met de voorbehandeling.

Samenwerking met sociale werkplaats

Vanaf 1976 liet Mustang het assemblagewerk doen door medewerkers van de sociale werkplaats uit Assen. Deze sociale werkplaats was hierin zeer ervaren; ze monteerden ook fietsen voor o.a. Union. Het montagewerk voor Mustang werd echter in de Mustang-fabriek aan de Paul Krugerstraat zelf gedaan. De fabriek werd hiervoor uitgebreid met een nieuwe montage-afdeling en kantine. Dit was een unieke samenwerking, die op veel waardering kon rekenen, niet in de laatste plaats van de (gehandicapte) medewerkers zelf. Werken bij Mustang was toch wel wat anders dan bij de sociale werkplaats! in de drukste periode van het jaar waren ongeveer 20 man in de werkplaats aan het werk. De productie lag op ongeveer 10.000 fietsen per jaar.

werkplaats1_klein.jpgwerkplaats2_klein.jpgwerkplaats3_klein.jpg

In 1979 overleed Roelf, die het bedrijf tot dan toe samen met zijn zonen Harry en Henk had geleid.

Lees verder: de jaren '80 (de laatste jaren van Mustang)